Przejdź do treści

Lista wynalazków

Prezentacja wynalazku

Spalinowa piła łańcuchowa z mechanizmem rozruchowym

autorzy: Warguła Łukasz

Istotą wynalazku jest spalinowa piła łańcuchowa z mechanizmem rozruchowym charakteryzująca się tym, że mechanizm rozruchowy posiada łącznik kształtowy umożliwiający połączenie rozłączne z elektrycznym akumulatorowym starterem. Nadto mechanizm rozruchowy dzieli się na dwie części. W pierwszej (przymocowanej do spalinowej piły łańcuchowej), do wału korbowego piły spalinowej przykręcone jest koło impulsowe układu zapłonowego. Do koła impulsowego przykręcone są części ruchome mechanizmu odśrodkowego: sprężyny dociskowe oraz krzywki, za pomocą śrub mocowania mechanizmu odśrodkowego. Koło impulsowe układu zapłonowego do wału korbowego piły spalinowej przykręcone jest nakrętką. Ponadto koło impulsowe układu zapłonowego wyposażone jest w magnesy trwałe współpracujące z cewką wysokiego napięcia. Część mechanizmu rozruchowego pracująca tylko podczas rozruchu i mocowana jest do osłony mechanizmu rozruchowego w której znajduje się oś. Na osi tej osadzone jest łożysko ślizgowe pierwsze, a na nim koło zębate pierwsze z mechanizmem umożliwiającym połączenie z ruchomymi częściami sprzęgła odśrodkowego, zabezpieczone śrubą mocowania mechanizmu odśrodkowego. Koło zębate pierwsze jest napędzane przez koło zębate drugie zamontowane na wale przy pomocy wpustu i śruby mocowania koła zębatego drugiego. Wał na którym jest osadzone koło zębate drugie jest zamontowane poprzez łożysko ślizgowe drugie w osłonie mechanizmu rozruchowego i zabezpieczone pierścieniem osadczym sprężynującym.
W układzie tym piła spalinowa jest wyposażona w mechanizm rozruchowy umożliwiający połączenie na czas rozruchu elektrycznego akumulatorowego startera. Moment obrotowy oraz prędkość obrotowa niezbędna do rozruchu piły spalinowej z elektrycznego startera jest przekazywana przy pomocy łącznika realizującego połączenie kształtowe. Do wału korbowego piły spalinowej jest mocowane koło impulsowe układu zapłonowego wyposażone w łopaty chłodzące oraz otwory montażowe i kołki ograniczające sprzęgła odśrodkowego. Części ruchome sprzęgła odśrodkowego umożliwiają napędzanie silnika spalinowego przy niskich prędkościach obrotowych natomiast po odpaleniu silnika spalinowego rozłączają części układu rozruchowego, zabezpieczając starter elektryczny przed zbyt wysoką prędkością obrotową. Druga część układu rozruchowego, nie pracująca podczas pracy silnika spalinowego jest montowana do osłony mechanizmu rozruchowego. Na osi będącej częścią osłony mechanizmu rozruchowego osadzone jest koło zębate z mechanizmem umożliwiającym połączenie z ruchomymi częściami sprzęgła odśrodkowego. Koło to jest napędzane przez koło zębate zamontowane na wale przekazującym moment obrotowy z elektrycznego akumulatorowego startera. Wał ten jest osadzony w osłonie mechanizmu rozruchowego. Po odpaleniu piły spalinowej, i wyłączeniu zasilania startera część mechanizmu rozruchowego do której podłączony jest starter jest nie ruchoma, co umożliwi poprzez wysuniecie odłączenie elektrycznego akumulatorowego startera.

Dostępność plus

Ochrona własności intelektualnej

Patent - zgłoszony

poziom gotowości technologicznej

TRL 5 prototyp

Polski
English
Facebook
youtube