Przejdź do treści

Lista wynalazków

Prezentacja wynalazku

System diagnostyki sieci trakcyjnej SPDST

autorzy: Mgr inż. Aleksander Łopatyński, dr inż. Oleg Petruk, mgr inż. Marcin Kamiński, dr inż. Rafał Kłoda, mgr inż. Marcin Safinowski

System diagnostyki sieci trakcyjnej jest innowacyjnym rozwiązaniem służącym do automatyzacji pomiarów kolejowej sieci trakcyjnej. System jest przeznaczony do diagnostyki sieci trakcyjnej w zakresie takich parametrów geometrycznych jak: wysokość zawieszenia, odsuw oraz miejscowe zużycie przewodów jezdnych. System składa się z pulpitu operatora, zestawu czujników do pomiaru wysokości zawieszenia przewodów jezdnych, czujnika przebytej drogi oraz opracowanego przez Ł-PIAP nadążnego skanera laserowego monitorującego przestrzeń w obrębie przewodów jezdnych. Elementy systemu są mocowane na pociągu a pomiar odbywa się w sposób automatyczny i bezdotykowo. Zaawansowane algorytmy analizy wyników pomiarów pozwalają na wykrywanie elementów współpracujących z przewodem jezdnym – uchwytów odległościowych, złącz przewodów jezdnych oraz podwieszeń. Opracowane rozwiązanie jest nowatorskie w skali światowej ze względu na swoją dokładność, szybkość próbkowania oraz uniwersalność. Oferowana przez system funkcjonalność pozwala na stworzenie cyfrowego bliźniaka infrastruktury krytycznej w celu predykcji awarii oraz inteligentnego zarządzania serwisowaniem sieci trakcyjnej. Opracowane rozwiązanie jest przeznaczone do zastosowania jako wyposażenie pociągów sieciowych w celu przeprowadzenia ciągłej diagnostyki parametrów geometrycznych górnej sieci trakcyjnej. Pomyślnie przeprowadzono instalację pilotażową na pociągu sieciowym PKP Energetyka oraz spodziewane jest wyposażenie wielu pociągów sieciowych w opracowany system diagnostyki trakcyjnej,

Transport / Logistyka

Medal


Srebrny Medal

Ochrona własności intelektualnej

Brak danych

poziom gotowości technologicznej

TRL 6 skala pół przemysłowa

Polski
English
Facebook
youtube