Przejdź do treści

Lista wynalazków

Prezentacja wynalazku

ZoP Sposób wytwarzania mieszanki mineralno-asfaltowej z zastosowaniem biopolimeru.

autorzy: dr Szymon Malinowski dr inż. Agnieszka Woszuk mgr inż. Michał Wróbel dr Lidia Bandura

Nowoczesna ekologiczna mieszanka mineralno-asfaltowa otrzymana z wykorzystaniem materiałów odpadów oraz biomateriałów charakteryzuje się wysoką odpornością na działanie wody i mrozu, co jest ważne w dobie globalnego ocieplenia będącego przyczyną licznych ubytków nawierzchni drogowej. Główną zaletą prezentowanego rozwiązania jest wykorzystanie w otrzymywaniu mieszanek mineralno-asfaltowych destruktu asfaltowego. Destrukt asfaltowy jest materiałem odpadowym w postaci sfrezowanych warstw asfaltowych lub płyt zerwanych z nawierzchni asfaltowej. Stan techniczny infrastruktury drogowej w Polsce wskazuje, że znaczna część dróg niższych klas wymaga obecnie remontu lub przebudowy. Wiąże się to z koniecznością frezowania lub całkowitej rozbiórki starej nawierzchni, co generuje powstawanie dodatkowych ilości destruktu asfaltowego. Rosnący ruch ciężki oraz zmiana struktury ruchu drogowego powoduje przyśpieszenie degradacji nowobudowanych dróg, co również skutkuje powstawaniem większej ilości materiału odpadowego. Dlatego opracowywanie technologii umożliwiających wykorzystanie destruktu asfaltowego jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, które wskazują, że najlepszym sposobem zagospodarowania tego odpadu jest jego wykorzystanie do budowy nawierzchni asfaltowych, szczególnie w zakresie zastosowania do nowo produkowanych mieszanek mineralno-asfaltowych. Racjonalny recykling nawierzchni asfaltowych jest bardzo ważny zarówno ze względów ekonomicznych jak i ekologicznych związanych z ochroną surowców naturalnych takich jak kruszywo mineralne. Recykling nawierzchni asfaltowych jest proekologiczną metodą powtórnego użycia nawierzchni asfaltowych. Główne jego zalety to: • ochrona środowiska  zmniejszenie składowisk odpadów,  zmniejszenie eksploatacji surowców naturalnych, • zmniejszenie kosztów transportu materiałów, • odciążenie sieci transportowych. Kolejną zaletą prezentowanego wynalazku jest zastosowanie w modyfikacji lepiszczy asfaltowych biopolimeru który jest przyjaznym dla środowiska dodatkiem, działającym jako modyfikator. Jego zastosowanie prowadzi do poprawy właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych, zwłaszcza w zakresie ich odporności na wodę i mróz. Jest to szczególnie ważne dla umiarkowanej strefy klimatycznej, w tym Polski, gdzie notuje się dużą amplitudę temperatur, a ponadto dużą liczbę przejść przez "0°C". Szczególnie w ostatnich latach jest to bardzo ważne ze względu na postępujące efekty cieplarniane powodujące wzrost średniej dobowej temperatury. Efektem tego zjawiska są stosunkowo ciepłe okresy zimowe o bardzo dużej liczbie dni z dodatnią temperaturą w ciągu dnia i ujemną w ciągu nocy, co powoduje nasilenie degradacji nawierzchni drogowych i sprzyja powstawaniu większej ilości destruktu asfaltowego koniecznego do zagospodarowania. Ponadto, jak wskazują przeprowadzone prace badawcze zastosowanie biopolimeru może prowadzić do zmniejszenia liczby defektów występujących w warstwach asfaltowych, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie komfortu użytkowników dróg oraz zmniejszenie częstotliwości ich remontów. Zalety opracowanej technologii zostały docenione na Międzynarodowej Warszawskiej Wystawie Wynalazków IWIS-2021 w postaci wyróżnienia brązowym medalem.

Giełda wynalazków

Medal


Brązowy Medal

Ochrona własności intelektualnej

Patent - przyznany

poziom gotowości technologicznej

TRL 6 skala pół przemysłowa

Polski
English
Facebook
youtube